Bedankt voor jullie reacties!

Klopt, een geelfilter is voor zwart-wit en niet voor kleurenfilm, ik heb het geelfilter desalniettemin gebruikt om te proberen mijn foto's een soort van zwart-wit monochromiciteit (zelfverzonnen woord) mee te geven - althans, dat is een beetje de bedoeling, het is een experiment.

Ik heb een een Zenit B gebruikt, met een Helios 44M 58mm. f/2.0, met vervallen Konica New Centuria 400-24, Gossen Digipro F belichtingsmeter - en dus met dat geelfilter.

In het Zuiderpark alhier heb ik, onder de brandende zon, kleine en vergeten dingen gefotografeerd, zoals bijvoorbeeld afval, graffiti op plaatsen waar niemand het kan zien, enzovoort. Het geelfilter bedoelde ik voor die monochromiciteit maar ook om de foto's een bepaalde lading mee te geven, artisticiteit, hoe heet het - een vervreemdend effect ook wel.

Afval en vergeten dingen: omdat daarin juist voor mij niet ik-heid en tijdloosheid besloten liggen. Afval en vergeten dingen vergaan maar eigenlijk ook weer niet: afval en vergeten dingen zijn, net als alles, onderdeel van het spel van geboorte en dood, enzovoort - met mijn foto's probeer ik dat uit te drukken.

(Om dat alles overigens nog eens extra te benadrukken vond ik het tevens grappig om geen high end-camera en -lens te gebruiken - al maakt de fotograaf natuurlijk de foto's.)

Nogmaals, het was een eerste experiment, een geheel nieuw thema voor mij, geen idee nog hoe het zal uitpakken.