Goede tips, maar houdt er wel rekening mee dat een metalen, vaak niet zwarte, flexibele buis nog steeds een kleine hoeveelheid licht kan binnenlaten. Het zal niet veel zijn, zeker als aan het eind nog een ventilator is geplaatst, maar lichtdicht is niet gegarandeerd als de buis niet pikzwart is...
Ook het lichtdichte rooster is een goede tip. Heb er zelf 1 gemaakt van twee zwart geschilderde "buiten-"roosters voor ventilatieopeningen, in combinatie met twee stukken zwart passepartoutpapier. Lichtdicht maar toch ventilatie.
Als er zoveel stof ligt en het ook nog opwervelt dan: 1) wordt het tijd voor de stofzuiger in de doka, 2) is je ventilator te krachtig.
Een normale badkamer ventilator zou al goede resultaten moeten opleveren zonder stof te doen opwervelen. Het beste is natuurlijk een vorm van speciale afzuigkap direct boven de bakken, zoals sommige fabrikanten leveren voor doka's (kijk speciaal hier voor goede info over donkere kamer ventilatie):
, maar mijn doka heeft simpelweg een badkamer ventilator +/- 1 meter boven de bakken. Helpt al zeer goed met het voorkomen van de opbouw van teveel dampen, met name van de toch wel wat ruikende fixeer...
Op deze pagina kun je foto's van mijn badkamer / donkere kamer zien, met de ventilatie aangebracht:
http://www.apug.org/forums/forum43/4...rkrooms-3.html
Even naar beneden scrollen tot je mijn naam en de foto's ziet.
Marco

Adv Reply