Ik heb het hier eens hermeten en een beetje deftiger want mijn eerste meting was appelen met peren vergelijken, ik heb 3 lenzen op de focomat V35 gezet en met alle 3 een 10x vergroting nagebootst, zonder negatief maar wel eerst scherpgesteld met een negatief.
Ik heb er ook de analyser pro voor gebruikt en heb deze op gradatie 5 gezet om zodoende kleine verschillen uit te vergroten.
gemeten in het centrum bij 5,6 en 8 (1 stop verschil dus) en hoeken bij 5,6. Naar mijn mening moet zo een lens het best wel goed doen bij 5,6 vandaar deze waarde.
op de display kwam (i = aan, - = uit) :
i----iii : focotar 1:2.8/40 (densiteitsverschil centrum hoeken ongeveer 0,06)
i-----i : componon-s 1:2,8/50 (d0,02)
i-----ii : focotar 1:4,5/50
Dus me baserend op de lampjes zou je kunnen stellen dat de focotar 1:2,8/40 1/3 stop lichtafval heeft bij f5,6.
Ja Fred, ik zie het bij mij nu dus ook, de 40mm heeft meer lichtafval dan de 50mm en dat is in feite normaal. Zorgwekkend vind ik het echter niet. Wat jammer dat Jeroen je die lens reeds uit de vuilbak heeft laten vissen, anders was ik ook kandidaat deze over te nemen.
Zou uw focotar 40 een maandagmorgenproduct zijn ? Ik kan je voorstellen dit bij gelegenheid eens te vergelijken.
mvg,
Frederik