Quote Originally Posted by fred
Je weet Frederik, je mag alleen kwaliteit verkopen. Zoals we hier zeggen, éénmaal verkopen is niet zo moeilijk; meerdere malen verkopen bij eenzelfde klant, dat moet je verdienen
Dat is waar, maar weggooien is milieuvervuiling :-).

Hebben jullie toevallig het boekje 'zwart/wit fotografie' van Mich Buschman? Daarin staan (volgens mij aan begin van hoofdstuk 7) een voorbeeld van lichtafval. Nou kan het aan mij liggen, maar ik zie geen 'hot-spot' in het midden van het plaatje in dit boek en kan het vanwege de totaal andere grijstinten al helemaal niet vergelijken met het plaatje ernaast die wel goed zou zijn (een lens op volle opening wordt vergeleken met twee stops verder gediafragmeerd). Kan iemand me een tip geven waar ik het zou moeten zien?! Is dit echt puur in het midden... of juist meer bij de randen van het beeld?

Kan iemand misschien een scan hierop zetten waar het duidelijk zichtbaar is? Want ik ben nu toch ook wel benieuwd waar ik op moet letten! Op mijn afdrukken met m'n V35 kan ik nog niets ontdekken, maar ik gebruik dan ook meestal f/8, om wat langere tijden te krijgen.
Jeroen