Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
Hallo Apugers,

Gisteren heb ik op de fotograficabeurs in Doesburg een tweetal Fidelity 5x7 vlakfilmhouders gekocht die ik wil gaan gebruiken in een ‘pinhole’ camera. Voor wat betreft de film ben ik van plan om met Adox CHS te gaan werken. Nu loop ik echter tegen een aantal vragen aan die ik hier graag wil stellen.

De eerste vraag betreft het ‘vullen’ van dergelijke houders, schuif eruit, film erin en schuif weer terug of is het minder eenvoudig?

De tweede vraag betreft het ontwikkelen van de film. Ik wil dat voorlopig in schaaltjes doen. Dat moet dan in het volledige donker en ik vraag me af hoe ik dan de tijd in de gaten kan houden en de bakje terug kan vinden?

Derde vraag gaat over de parameters. Kun je voor schaalontwikkeling dezelfde tijden e.d. aanhouden als voor ontwikkeling in een tank?

Groet,

Rob
Het is nog iets eenvoudiger: je trekt de schuif er maar een stukje uit. Zo ver dat de filmgeleiding te zien is. Dan schuif je de film er in met de inkeping rechts boven (emulsie naar boven) en de schuif gaat weer dicht.
Je kunt de schaal in een lichtdichte doos doen.Een beetje afsluitende doos met een zwarte lap erover. De ontwikkeltijd bepaal je proeondervindelijk.

Jed