Robbedoes,

Nog 1 belangrijke tip: voorzie al je houders van unieke nummers, en nummer zelfs de zijden (voor/achter) apart. Dus b.v. "1.1/1.2", "2.1/2.2".

Waarom?

Veel van de "goedkope" 2e hands houders die nu worden aangeboden, zijn al behoorlijk oud en veel gebruikt. Helaas wordt de afsluitende sleuf waar de schuif doorheen moet, met de tijd steeds minder betrouwbaar. De kans is dan ook groot dat je 1 of meerdere houders met lichtlekken hebt. Dit zul je merken door onverwachte donkere rand(en) langs het negatief, speciaal natuurlijk de bovenkant / zijde die het dichtst bij de sleuf zit, maar vaak ook op de hoekpunten met uitstraling naar onderen.

Als je netjes bij elke opname ook de houder en zijn zijdenummer noteert (b.v. "Nieuwe Kerk Amsterdam, 1.1"), dan kun je snel ontdekken of er problemen zijn en de slechte houders weggooien (soms is slechts 1 zijde onbruikbaar, plak hem af).

Ik moet zeggen dat ik inmiddels mijn bedenkingen heb over het gebruik van 2e hands houders, heb zelf zo al wat negatieven verkloot.

Volgens mij is er geen fabrikant meer die ze nog nieuw maakt (althans, niet van plastic in grote aantallen, wel nog hele dure custom build houten houders), maar ik heb eens horen zeggen dat Calumet waarschijnlijk nog een "nieuw" voorraad voor decennia heeft...

Calumet biedt ze in ieder geval nog nieuw aan in 4x5 formaat, 5x7 waarschijnlijk ook, maar heb ik nooit naar gekeken.

Hou er wel rekening mee dat die krengen nieuw aardig aan de prijs zijn...

Marco