Quote Originally Posted by Robbedoes View Post
Dat is wellicht een goede oplossing, vooral als je niet hoeft te agiteren kun je het ding dan lichtdicht maken met een goede deksel. Dat brengt me echter weer op een nieuwe vraag en dat is de hoeveelheid ontwikkelaar die je nodig hebt voor zo’n tank. Is er een minimale hoeveelheid? Maakt het uit of je veel of weinig gebruikt?
Bij niet-rotatie tanken (die BTZS kokertank is een rotatietank), is de minimum hoeveelheid die hoeveelheid, die je nodig hebt om de film geheel onder te dompelen terwijl de tank onberoerd recht opstaat (bij mijn 4x5 Combiplan tank 1050 ml). Alleen bij volledige onderdompeling zul je een gelijkmatige ontwikkeling kunnen bewerkstelligen in een platte niet-rotatie tank. Stel je maar voor wat er met het negatief gebeurd als alleen de onderste helft continue in de ontwikkelaar hangt, terwijl de bovenste helft alleen bij het eens per halve of hele minuut "kiepen" door de ontwikkelaar wordt gehaald. Ik denk niet dat ik je hoef uit te leggen dat dat geen succes wordt...

Bij een rotatietank is volledige onderdompeling niet noodzakelijke, omdat de gelijkmatige ontwikkeling door de voortdurende beweging/rotatie wordt gegarandeerd. Daardoor kun je met veel minder ontwikkelaar toe.