Quote Originally Posted by Marco B View Post
Bij niet-rotatie tanken (die BTZS kokertank is een rotatietank), is de minimum hoeveelheid die hoeveelheid, die je nodig hebt om de film geheel onder te dompelen terwijl de tank onberoerd recht opstaat (bij mijn 4x5 Combiplan tank 1050 ml). Alleen bij volledige onderdompeling zul je een gelijkmatige ontwikkeling kunnen bewerkstelligen in een platte niet-rotatie tank. Stel je maar voor wat er met het negatief gebeurd als alleen de onderste helft continue in de ontwikkelaar hangt, terwijl de bovenste helft alleen bij het eens per halve of hele minuut "kiepen" door de ontwikkelaar wordt gehaald. Ik denk niet dat ik je hoef uit te leggen dat dat geen succes wordt...

Bij een rotatietank is volledige onderdompeling niet noodzakelijke, omdat de gelijkmatige ontwikkeling door de voortdurende beweging/rotatie wordt gegarandeerd. Daardoor kun je met veel minder ontwikkelaar toe.
Een rotatietank heeft twee beperkingen: ten eerste kun je alleen ontwikkelaars gebruiken die weinig oxyderen en ten tweede heb je de agitatie niet in de hand. Als je kunt leven met die beperkingen, OK. Maar ik zou het niet als een uiotgangspunt nemen. Als je een bakje maakt voor een vlakfilm, dan is de hoeveelheid ontwikkelaar mogelijk niet eens meer dan in een rotatietank. Stel je hebt een bakje van 5x7x1"=35 kubieke inch = ca 550 ml. De kosten van de ontwikkelaar zijn minimaal voor pyrogallol of catechol ontwikkelaars.
En een lichtdicht doosje zal ook de moeite niet zijn. En als je toevallig over een 8x10" camera beschikt, kun je die als doka gebruiken.

Jed