Quote Originally Posted by RobertV View Post
In Nl wordt >50% afgedekt door Senzora in Deventer.
http://www.senzora.com/

De rest bestandsdelen in de Decahydraat Natriumcarbonaat is heel laag maar nog net geen pro analyse kwaliteit.
Om dit te halen wordt de Soda meer dan 50x duurder wat grote onzin is voor fotografische toepassingen.

Tenzij je thuis met een HPLC of GC (MS) wat echte analyses wilt doen is bovengenoemde Soda prima geschikt voor het bereiden van een ontwikkelaar.

Misschien een tip voor fotografisch water:
In regulier kraanwater zitten vaak stoffen die de werking kunnen verstoren. Metaal ionen, kalk, m.n. Calcium.
Zonder meteen een Millipore MQ (reverse osmose) systeem aan te schaffen.

Je kunt water afkoken. Een gedeelte Calcium kun je dan kwijtraken en het water bevat dan ook minder zuurstof.
Je kunt een Brita filter toepassen. Dit is een eenvoudig An- kat-ion filter met carbon filter. Je bereikt hiermee uitstekende kwaliteit foto water.

Je kunt demi-water kopen. Je kunt gedestilleerd water kopen. Het eerste is meestal voldoende mits het niet te lang gestaan heeft. Gedestilleerd water is eigenlijk al overdone voor fotowater.

Vaak wordt de waterkwaliteit onderschat. Dit kan tot vervelende problemen leiden. Van strepen en kalkvlekken tot zwarte puntje in de negatieven of een voortijdig einde van de gebruikte (stock) ontwikkelaar.
Ik heb met kristal-soda slechte ervaringen en ben op watervrije soda overgestapt. En de watervrije soda is niet van pro-analyse kwaliteit. De prijs van de watervrije soda is nog dermate laag, dat kristal-soda je weinig oplevert. Er is goede kristal-soda. Voor de amerikaanse markt weet ik welke dat is, maar voor de nederlandse makt heb ik geen gegevens.

Jed