Wat ik zie is dat 10-6-2010_022 / 029 / 001 / 032 een zeer op elkaar gelijkende "vlek" hebben. Dit kan alleen maar ontstaan IN de camera. Bij oudere camera's is vaak de foam van de afdichtingen van de achterdeksel verkruimeld. Dit is vrij gemakkelijk zelf te vervangen. Alleen raar dat het niet bij erdere films is gebeurd. Maar eens moet de eerste keer zijn.

Het kan inderdaad vrij moeilijk zijn bij oudere paterson spiralen een 36 opn. kb film in te spoelen. De spiraal moet HELEMAAL droog zijn. Daarnaast helpt het om de spiralen schoon te maken. Ik heb wel gehoord dat mensen dit doen met bruistabletten die bedoeld zijn om kunstgebitten te reinigen. Zelf ben ik om deze redenen overgestapt op rvs spiralen van kindermann

De sterke krul van je negatieven zou wel eens te maken kunnen hebben met de 12 jaar die het filmpje opgerold heeft gezeten voordat jij hem gebruikte.

Wat winkels in belgie betreft kan ik je niet van advies dienen. Woon in NL. Wel kan ik je zeggen dat men bij de dokawinkel ZEER SLECHTE ervaringen heeft.