Allemaal bedankt voor de feedback tot nu toe!

Even wat zaken verduidelijken en wat bijkomende vragen:

* Heb nu door hoe jullie die randen mooi afknippen. Heb het net geprobeerd met een net volgeschoten (verse, niet vervallen, T-Max 400) film in een Canonet 28 en het is me inderdaad gelukt op terug op te winden in de filmrol maar nog net het laatste stuk van de film steekt uit. Straks ga ik deze dan ook eens proberen op te spoelen op een mooie, droge spoel. Wordt vervolgd dus ;-)

* De eerste film die ik ontwikkelde was een verse T-Max 400, geschoten met een Canon AE-1. Deze was perfect gelukt maar na deze film is het toestel defect geraakt (snaartje over dat van de belichting/iso schijf naar de lichtmeter loopt) en heb ik dus deze Canon AT-1 gekocht ter vervanging.
De T-Max 100 pro (waar we het in dit topic over hebben) zat bij dit toestel en had 1998 als vervaldatum. Met de redenering van "baat het niet, schaad het niet" heb ik deze volgeschoten om me wat te oefenen met het toestel en het ontwikkelen. Dit is dus de enige vervallen film die ik heb. Verder heb ik nog 3 T-Max 400's in de koelkast liggen

* De foto's die ik op Flickr heb gezet staan niet in volgorde. De nummering komt echter overeen met de filmnummers.
Ter verduidelijking heb ik de negatieven van 0 tot 30 op de snanner gelegd: http://www.flickr.com/photos/diabolix/5059648771/
Met rechts onderaan nummer 0 en links bovenaan 30. Foto's 31 tot 35 zijn ook slecht. Echter, foto 3 t.e.m. 11 Ún 36 zijn niet mislukt.
Mijn redenering is dan dat het niet aan de lichtdichtheid van de camera kan liggen? De belichting loopt door tot op de rand van de film wat de fout aan de sluiter uitsluit? Anderzijds komt de lichtstrook dan weer op verschillende foto's op dezelfde positie in beeld... Het probleem lijkt ook sterker te zijn op het einde van de film

* Voor alle zekerheid ga ik binnenkort enkele light seal kits bestellen voor zowel de AT-1 als mijn TX en Canonet 28... Zijn op allemaal aan het afbrokkelen

Alvast bedankt aan allemaal!