Jeg tror vi kan si at det ble nok underfremkalt. Her er tre bilder (naboens husketre, ikke av forografisk interesse). Det var relativt lyst når bildene ble tatt. TMAX100. Alle tatt med blender f8, med ett stops mellomrom, fra topp til bunn -1/0/+1

Selv +1 er underfremkalt (mulig også ikke veldig overeksponert - kanskje jeg også må sjekke lysmålern min). Den kan reddes, det kan forsåvidt alle. Men jeg får ikke skannet med fullt toneregister, det blir veldig flatt og komprimert.

EI 200

EI 100

EI 50

Men helt katastrofe er det ikke. Skyene synes jeg er omtrent like godt representert i alle versjoner, så her er det nok mulig å redde mange potensielle utbrente himler. Hva synes dere? Er det konsensus for å gå opp til 15 minutter fra 11? Eller trengs det mer?

En annen sak. Alle bildene hadde en lilla strek topp til bunn (i filmens lengderetning, jeg skanner i farver). Var ikke der igår med en TMAX fremkalt film fra samme batch. Har dessverre ikke lysbord så jeg ser ikke om det er på negativene. Jeg får vel skanne et gammelt negativ og se om skanneren allerede spiller meg et puss.