-
Om dere bærer over med meg. To til fra første film. Begge eksponert med EI 100 (TMAX100). Begge prosessert i Aperture omtrent slik jeg ville gjort normalt. Noe kurvejustering, justering av svart og hvitt punktene. Justert opp mellomtonekontrast noe. Og litt oppskarping. Men i tillegg til vanlig, så er begge dratt opp en halv stopp ca.

Jeg vet at Roger Hicks anbefaler at 120 film gjerne kan fremkalles noe lengre enn 135 film, da man får et bedre toneforløp, og evt økning i kornstørrelse ikke er så vesentlig eller farlig for MF formatet da man ikke trenger samme forstørrelsesgrad. Massive Dev chart og andre hensyntar ikke dette ser jeg. Så 1/2 stop til er ihvertfall ikke farlig, og kanskje som Erik sier nærmere en hel.
P.S. Det var nå man skulle hatt to bakstykker og tatt samme billedserie på hver, likt eksponert og siden fremkalt en i f.eks TMAX og den andre i Caffenol. Det hadde gitt rask tilbakemelding
Last edited by Ezzie; 10-15-2010 at 05:09 AM. Click to view previous post history.
My Flickr
My APUG Gallery