Slight stain : DET VAR NETTOPP DET SOM VAR POENGET, DET ER IKKE SLØR DET ER ET HELT NORMALT BELEGG SOM ER LAGT INN I EMULSJONEN MED DOBBELTHENSIKT, OG EN AV HENSIKTENE ER Å VIRKE SOM SIGNAL I FORBINDELSE MED FIXERINGEN. SLIK HAR DET VÆRT SIDEN 1890-ÅRENE....... og hele poenget er at det var ikke DETTE belegget det var snakk om i Caffenol-tråden, det er utenomsnakk. Når man diskuterer slør blant folk som er erfarne filmfremkaller-folk, blir det for tamt å forsøke å dra inn ufiksert film, som signaliseres nettopp med et slikt belegg. Skal man for øvrig si noe i caffenol-duiskusjonen, bør man starte med å fremkalle minst 5 filmer, før man kommer med egne spekulasjoner, det kalles konkret erfaring.........

Thiosulfat : DET VAR NETTOPP DET SOM VAR POENGET, FOR ALLE PRAKTISKE FORMÅL, DVS FIXERINGSTID UNDER 5-6 TIMER LØSER THIOSULFAT IKKE SØLV, Å BEGYNNE Å SNAKKE OM LITH OG "DYKE" ER UTENOMSNAKK OG IKKE TEMA I MIN TRÅD.

Tmax: feil. Det er ikke noe voldsomt uvanlig med disse emulsjonene, annet enn at fargefilmteknologi er blitt tatt i bruk i sort-hvitt film. Denne kornteknologien ble først introdusert i fargefilm, noe som var helt naturlig, fordi det var det som solgte. Tmax kom etterpå.

Og en fargefilm har hele tre emulsjonsskikt og inneholder mye mere sølv enn alle gamle sort-hvitt emulsjoner....det er allmenkunnskap det.

Har du prøvd å fremkalle Kodachrome? Jeg har. Og jeg var til stede og leste datablad og mer enn 10 internasjonale fototidskrifter hver eneste måned på den tiden den store kornrevolusjonen skjedde på farge.... Modern og Popular hadde sidevis av artikler om akkurat dette, tyske Foto også. Så det er ikke akkurat ukjent stoff.

Jeg fremkaller for øvrig mye mere fargefilm enn sort-hvitt, og experience counts!

Erik