Volkomen juist. Het is maar of je de negatieve bijwerkingen op de koop toe neemt. Zo zijn bijv.catechol en pyrogallol ontwikkelaars behalve mooie ontwikkelaars ook erg goedkoop. Op die paar centen per liter is niets te verdienen.
Ga die ontwikkelaars niet in rotatie ontwikkelen. Maar hoe zit het met minder snel oxiderende ontwikkelaars. En wat te denken van een doorweekte film, die steeds weer geoxideerd wordt. Om die vragen gefundeerd te beantwoorden, ben je heel wat aan het aftesten. En dat zag ik al snel niet meer zitten.
De Combiplan gebruik ik op de volgende manier:
Vul de filmhouder en sluit de tank ( in het donker)
Vul een bekerglas van 1 liter met ontwikkelaar
Doe het licht uit, open de tank, giet de ontwikkelaar erin( 1 seconde), sluit de tank, doe het licht aan en kiep krachtig gedurende 30" om luchtbellen te vermijden. Volg je ontwikkelproces met de gewenste agitatie om randeffecten te controleren.
Na ontwikkeling, licht uit, deksel van de tank en de ontwikkelaar in het bekerglas teruggooien. Stopbad er en vervolgens het stopbad vervangen door de fixeer. Na 1 minuut fixeren licht aan.
Voor het stopbad en fixeer gebruik separate bakjes, maar dat is niet essentiel voor het filmbeeld.
Van groot belang is, dat je echt 1 liter ontwikkelaar gebruikt. Daardoor is de oxidatie van de ontwikkelaar en film onder controle. Verder moet je er op letten dat de hoeveelheid ontwikkelstof ook toereikend is voor 6 films 4x5". Bij de Combiplan heb ik daar nooit een praktisch probleem ontmoet (mits je de tank werkelijk met 1 liter vult).
Als je in de Combiplan snel oxiderende ontwikkelaars gebruikt is er verder een voordeel van de milieuvriendelijkheid. Ze degraderen aan de lucht zo snel dat en de hoeveelheden chemie zijn zo laag, dat ze geen probleem in de riool vormen.
Jed

Adv Reply