Lykke til med langtidstesten! Når det gjelder Fuji 200 har jeg hatt svært varierende resultater med den, og har ikke klart å pinpointe HVORFOR, det har variert fra meget tynne striper til helt blanke striper, og årsaken hertil har jeg ikke kunnet sette fingeren på.

Grunnleggende råd er i allefall : unngå CC-L som pesten, her trenger du aktiv fremkaller!

Råd nr 2 Det kan tenkes at mine eksperimenter med lagerflasker gir litt mindre aktiv blanding, når flaskene har stått (ting tyder litt på det, ikke mye, men merkbart), det er mulig Fuji reagerer voldsomt på dette. Derfor bland frisk fremkaller hver gang med Fuji.

Ad råd nummer to, vekta vi er for unøyaktig til å måle korrekt og likt fra gang til gang, det er en brevvekt til postens bruk, med høy og lav skala.

Jeg har imidlertid en Lyman 505 vekt fra USA, laget for hjemmeladning. Den er både mer enn folsom nok og presis nok (den veier ut mindre enn ett gram helt nøyaktig. Dessverre går skalaen i amerikanske grain, omregning er en pain in the neck.
Derfor kjøpte jeg i dag en russisk vekt (kalt photography scale av den russiske selgeren, men han lurer ikke meg, det er en russisk vekt for hjemmeladere!!), den går til 30 gram, omtrent som Lyman 505, som går til 32 gram, og det er en enkel gravitasjonsdrevet konstruksjon som nok er meget nøyaktig. Dessverre må jeg fortsatt bruke postvekta for soda ser det ut til.