Og da er du trygg!!

Hvis du leser den andre tråden og skreller vekk all posituren og alt det gamle fra tidligere debatter som draes inn, så er det enkelt:

Testen greier å vise konsentrasjon ned mot 0.01 g/m2 Noen sier det er archival safe, andre ikke.

Leser du den forholdsvis enkle beregningen min på Skyll og kast, AKA Ilfordmetoden, som noen vil si er *best case*, så når du sånn ca 0.01 ved tre skyllinger.

Jeg har aldri oppfatta at det er bra nok til arkivformål, og ikke tror jeg Ilford sa så heller i gamle dager.

Derfor kjører jeg på med 6 skyllinger pluss en ekstra med detergent, da er jeg sikker, helt sikker uten tester av noe slag, og jeg har 35 år gamle filmer å vise for meg.

Det er enkelt å vise at om du når 0.01 etter tre skyllinger så når du minst 0.00001 etter 6 skyllinger, minst!, dette var standard-beregning vil lærte når vi dreiv med et fag som het kvalitativ analyse, dvs å finne ut hvilke stoffer en har i en blanding, når en må gjøre mange tester, og må skylle så man er 100% sikker og slik at man ikke mister stoffet underveis.

Det er for øvrig viktig å gjøre det rett når en driver med kvantitativ analyse også, en må nemlig skylle slik at det man er på jakt etter ikke forsvinner, slik at man kan gi et svar med mange desimaler.

Jeg er forbauset over at en kar som liker å omgi seg med nicket Photo engineer ikke vet såpass og kan såpass! Det presteres utrolig mye tullprat om slike ting, hvor det er ein rein sykdom å vanskeliggjøre enkle prinsipper som har fungert utmerket i over 130 år. Det ser ut til at det er en sport å gjøre saker og ting så vanskelig at nybegynnere ikke tør prøve!

EP