Oppdatering: fremkalte noe skikkelig gammelt, Kodacolor X i 127, 4x4 cm negativer, og en rull 120 Ilford FP3, begge stammet fra gamle gamle foldere eller boxapparater og har bløiott liggende ufremkalt, jeg fikk dem i 1984 eller der omkring og allerede da var de steingamle og nesten glemt, så ble de liggende...

Begge ga negativer i CCM, men det artige war, det ble full score på Holga-grafimeteret! Kodacolor-filmen (sikkert 35 år siden eksponering) ga noen artige negativer, i løpet av alle disse årene hadde papiret avvsatt bilde av trykken i filmen, så jeg fremkalte disse numrene og de la seg over bildet, pluss at det var korn, skjolder og mye annet rart.

FP3 derimot ga faktiusk bra negativer, det var slør, og det var håpløst undereksponerte bilder, noe som stemmer med 6x9 bokskamera og fotografering inne feks, det blir bare blide av vindus-sprossene, ikke noe annet. Også var det striper, noen hadde nok tømt grus i kameraet før man satte inn den siste filmen.

Men nå vet vi at FP3 tåler lagring bedre enn Kodacolor X!

Samtidig tok jeg 2 FP4, som hadde ligget bare siden 1984, de var som nye, nydelige negativer. Dersom det er noe på en film, fremkaller kaffenol CC-M det og man behøver faktisk ikke engste seg for frewmkallertider, jeg bruker konsekvent 15 min ved 20 grader på slikt. Så er det flere enn meg som har dårlig samvittighet for ufremkalt og glemt film, er det bare å sette i gang, alt man trenger å vite står i denne tråden, sort-hvitt, farge og dias, alt!