Da har jeg veid ut 25 gram KBr og 2 ggr 25 gram Natriumaskorbat.

Jeg veide på vekta selvsagt, men målte ut med måleskjeene i huset. Det er et sett og den merket 5ml er det samme som amerikanernes 1 Tsp, mens den merket 15ml er det samme som amerikanernes Tblsp. Det finnes en mindre måleskje også, på 1 ml, jeg tror amerikanerne kaller det en "pinch"

Nåvel jeg fikk følgende resultat

1 Tsp KBr = 15 ml = 3,3 gram
1 pinch KBr = 1 ml = 0.66 gram

1 Tsp Na-askorbat = 5 ml = 2,2 gram
1 pinch Na-askorbat = 1 ml = 0,44 gram

Når det gjelder målenøyaktighet ved volumetriske målinger så har jeg lang erfaring med det fra lading av krutt til ammunisjon, det er MEGET nøyaktig.

Men jeg testa det med na-askorbat :

1 måling = 2,1969 gram
2 måling = 2,2272 gram

avvik 0,0303 gram eller ca 1,4 %

Det er MYE bedre enn avviket på vanlige vekter vi kan kjøpe! Du må ganske godt opp i pris for å få det bedre enn det.

Så det er ingenting i veien for å måle volum, bare du KAN det (spør!)
Problemet med de amerikanske volummålingene, er at selve formelen er feil, de veier inn for lite, får ikke nok effekt og det i tillegg til at de kjøper noe annet enn det formelen sier, fører til de mange rapportene om at de ikke fikk noe resultat med Caffenol.

Typisk eksempel i en annen tråd, en kar har fått tak i en slags C-vitaminsaft i stedet for askorbinsyre, og går hen og måler ut EN MILLILITER c-vitamin til tanken sin! Ikke rart at han ikke fikk noe resultat i det hele tatt.

Grunnen hertil var at det sto 226% av den daglige dosen, så mannen trodde han hadde en kraft-produkt mellom hendene!!

Generelt er det alt for mange som driver å uttaler seg uten å ha peiling - på noe som helst.

Kommer tilbake med nøyaktige målinger på askorbinsyre også, jeg mener jeg dekket soda og kaffe tidligere.