Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
Marc, wat versta jij onder een contrastmasker? Als ik jouw woord op de juiste manier interpreteer, werken de dichroitische filters als middelen om het lokale contrast te beinvloeden. En onder het begrip lokaal versta ik dan lokaal zowel op de print als langs de HD curve. Dat is niet specifiek voor de splitgrade techniek; maar de splitgrade techniek maakt er o.a. wel gebruik van. Ik zie de splitgrade techniek meer als een procedure, die van bepaalde intrinsieke eigenschappen van de emulsie gebruik maakt. Maar zo kun je allerlei procedures ontwikkelen, net zo goed als je binnen splitgrade ook varianten zult kunnen ontwikkelen.
De benadering is bij gegradeerd papier hetzelfde maar omgekeerd; je neemt een gegradeerd papier met vaste eigenschappen maar je varieert het eindresultaat door te wisselen in ontwikkelaars met ieder hun eigen intrinsieke eigenschappen.

Welke benadering je ook volgt, je kunt alleen effectief werken als je de intrinsieke eigenschappen van het materiaal kent. Daarom wil ik eerst op deze eigenschappen van het variabel contrast papier ingaan. Deze kennis is nuttig bij welke methode je ook volgt. En ik denk dat dat in elke vorm van kunst geldt; je moet je materiaal leren kennen. Dan kun je je procedure er op af stemmen.

Jed
Dag Jed,

Je kan met doordrukken of tegenhouden bepaalde zones in de druk een andere belichting geven. Het is ook mogelijk om in de druk bepaalde zones een andere contrastwaarde te geven . Dit zijn dan de lokale contrasten. Om dit te bereiken gebruik je contrast maskers: je maakt een 'contrast' masker (nu zelfs digitaal) dat dit doet - of je gebruikt de splitgradetechniek.
Linkje van een voorvechter van de techniek
http://www.maskingkits.com/maskingbasics.html

Marc