Quote Originally Posted by Merlin View Post
Althans, jij hebt het niet kunnen zien, da's wat anders. Ik wel, maar daar ging het mij niet om, vergeet de microcontrasten en we hebben het nergens meer over.

Ondanks dat je het graag zo ziet, is MF niet scherper. Het is niet zo dat hoe meer korrels/film je hebt, het beeld scherper wordt. Je hebt meer details, dat wel. Maar een beeld van twee pixels is het scherpste beeld wat er is. Het gaat om de perceptie van scherp. "Mooiere toonovergangen" zegt het ook al, er is gewoon meer film om een rand weer te geven, dus is er minder scherpte.
Dit kan ik alleen maar onderschrijven. Het gaat om een grotere detailweergave en de manier waarop het detail wordt weergegeven. Scherpte, wat is dat? Bij Rollei heb je de keus uit Zeiss en Schneider, elk met hun eigen karakter. Waar je voor valt in een bepaalde toepassing is een kwestie van smaak. Je kunt niet zeggen dat de ene lens beter is dan de andere. Er zijn mensen die lenzen van rond 1900 prefereren, omdat het beeld aan hun smaak appeleert. Ik zou met verschillende lenzen een proefopnamen maken en op basis van het resultaat tot een besluit komen. Maak de testopnamen met een tamelijk laaggevoelige film en zet de camera op een statief.

Jed