Hallo,

Het is me gelukt mijn eerste zwart-wit negatieven te ontwikkelen. Een gelukkig iemand zit hier nu. Maar wat nu? Hoe kan ik mijn negatieven grondig beoordelen...ik was al blij dat er "iets" verscheen, maar nu wil ik verbeteren en ik bots ineens tegen mijn eigen onervarenheid, want wat is een goed negatief?
Ik heb zoveel gelezen en voorbereid, maar nu het zo ver is, mis ik houvast.

Ik heb in één of ander dokaboek gelezen dat men op de negatieven een hele variatie van grijstinten moet zien, maar ook echt wit en echt zwart.
Dat laatste zie ik dus al niet echt (mijn filmranden zien ook meer middengrijs met blauwe zweem, wel helder doorzichtig).

Probleem is dat ik enkel op negatief en scanresultaat moet afgaan, daar ik pas over 1 à 2 maanden zelf prints kan maken. En ik weet niet hoeveel ik mag afgaan op een scanresultaat (epson V600).

Even voor de volledigheid: ik heb een standaardprotocol van ilford volledig gevolgd, dit om enige houvast te hebben in het begin (later wilde ik gaan kijken wat andere ontwikkelaars enzo deden):
35 mm ilford hp5-film (36); via wisselzak gewerkt op paterson-spoel, 290 ml inhoud;
Ilfotec DD-X-ontwikkelaar 1+4 voor 9 minuten, aggitatie 10 sec elke minuut, ilfostop 1+19 voor minstens 10 sec met 10 sec aggitatie (finaal 30sec erin geweest); ilford rapid fixer 1+4 voor 3 minuten met aggitatie zoals developer. Dan via een tube naar kraan 10 minuten wassen met waswater tss 18-20°C (kraantjeswater, is hier zacht). Alles gestart aan 21°C, goede temperatuurbehoud door waterbad. In laatste waswater 1+200 ilfotol. Daarna film aan gewicht gehangen en met zo'n filmaftrekkertje vocht eraf. Met haardroger gedroogd, wel zachtjes en voldoende afstand. Uitgehangen in douche en na een uurtje droog. Dag erna negatieven gescand op epson v600.

Contrast na scan is ook niet hoog. Heb wel hele variatie grijstinten, komen voor mij mooi en "rijk" over, maar ik mis wat contrast, gezichten zijn bijvoorbeel heel vlak lichtgrijs (licht precies grijszweem over), daar waar er bij vroegere afdrukken in afdrukcentrale toch meer in zat.

Mijn vragen: waarop mag ik beoordelen en zijn er tips waar ik op moet letten of dat in orde is?
Hoe kan ik in bestaande manier van werking iets proberen om contrast te verhogen, (ik ga ervan uit dat dit nu verbeterd moet worden bij het negatief en niet straks bij de print nog verbeterd moet worden via contrast)?

PS: ik vind het nu nergens meer terug, maar hoe zit het met bewaren van chemicaliën, daar mag best geen lucht mee in de fles zitten en dan vul ik dus best met glazen knikkers. Maar geldt dit alleen voor de verdunde oplossingen (fixeer, stop) of ook voor onverdunde oplossingen (fixeer, stop, developer, ilfotol)?

Sorry voor de lange tekst, ik wil zo volledig mogelijk zijn, en alvast bedankt voor het lezen en antwoorden.

Groetjes,
Tink