Ik heb weinig aan het voorgaande toe te voegen - behalve het antwoord op je laatste vraag: je kunt het contrast verhogen door langer te ontwikkelen. Het is een beetje giswerk en afhankelijk van diverse factoren - maar een 10% tot 15% langere ontwikkeltijd moet een merkbare verhoging van het contrast geven - ongeveer een papiergradatie. Met andere woorden: je zou een volgende keer 10 minuten kunnen ontwikkelen onder verder gelijke omstandigheden.
Maar let wel: een scan vraagt een ander negatief dan een klassieke print, zoals Gary al opmerkte. Van scannen heb ik verder geen verstand - dus dat laat ik hier buiten beschoouwing, maar bij een klassieke print hangt het enigszins af van de vergroter war je mee gaat werken. Die heb je grofweg in twee soorten: met een condensor en met een difusor. De eerste gebruiken een lenzenset om het licht van een lamp te concentreren en zijn meestal alleen geschikt voor zwartwit. Ze tekenen wat harder - meestal gebruik je een losse filterset om de gradaties van je variabalcontrastpapier aan te passen. De difusorvergroter heeft doorgaans een kleurenkop of een multigradekop - waarbij je met wieltjes de kleur van het licht en daarmee de gradatie van je variabelcontrastpapier aan kunt aanpassen. Deze vergroters tekenen meestal wat zachter. Ik hou nogal wat slagen om de arm, want er zijn diverse uitzonderingen op dit verhaal en sommige mensen hebben hun vergroter aangepast zodat die een wat andere karakteristiek krijgt. Met beide typen vergroters kun je uitstekende resultaten halen, die amper van elkaar te onderscheiden zijn.
Nu is het idee dat je je film zo ontwikkelt dat je de meeste foto's op gradatie 2 tot 3 kunt afdrukken - je hebt dan de meeste speelruimte om missers op te vangen en persoonlijk vind ik die gradaties ook een mooiere toonschaal geven. Mensen met een condensorvergroter ontwikkelen om die reden meestal wat korter, mensen met een difusorvergroter wat langer - zodat het contrast van hun negatief past bij het karakter van hun vergroter. Wanneer je zelf nog niet kunt afdrukken en ook nog geen idee hebt van wat voor type vergroter je gaat gebruiken wil ik je aanraden de adviezen van Ilford gewoon te blijven volgen en nog niets aan te passen. Je krijgt dan goed bruikbare negatieven waar je vermoedelijk alle kanten mee uit kunt. Het echte beoordelen komt na het printen: vind je je afdrukken bij gradatie 2 te hard - ga dan korter ontwikkelen. En omgekeerd: vind je ze bij gradatie 3 te zacht: ga dan langer ontwikkelen.
Het is allemaal zo subjectief als het maar zijn kan - en je kunt het onderbouwen met een vracht aan technische informatie - maar uiteindelijk is er maar een ding belangrijk en dat is dat je tevreden bent over de resultaten die je bereikt.