Quote Originally Posted by Tink View Post
paar dingen in mijn achterhoofd zitten om eens uit te proberen, waarvoor dank.

@ Jed Staat die pdf-file ergens op internet (op site van kodak ergens ver weg verstopt)? Ik heb een aantal handleidingen van kodak (die over andere dingen gaan), maar ik vind nu niet meer terug waar ik die op het internet toen gevonden heb. Het zou me niet verbazen moest jouw pdf daar ook bij staan.
Anders ben ik er wel in ge´nteresseerd. Kan dat via een attachment via de mailbox van dit forum, of moet ik je mijn mailadres via pm doorsturen?

).
Het kodak document heb ik als een fotokopie van de kodak-mensen gekregen toen ik daar een keer was ( plus achtergrondinformatie). Ik beschouw het hoofrdstuk negatiefkwaliteit in dit document als het beste startpunt voor beginners als je met moderne fotografische optiek werkt. Het document geeft inzicht en is praktisch. Ik heb bepaalde delen, al dan niet gewijzigd, van het document wel in papieren publikaties teruggezien.
Ik verwacht niet dat het op internet te vinden is. Als dat wel het geval zou zijn, zouden de kodakmensen het up-to-date moeten maken met de huidige stand in de fotografie. En dat wordt niet gedaan.
In ieder geval zet ik jou Tink op de mailing-list. Ik moet het nog even bekijken, maar ik denk dat een papieren fotokopie de betere optie is. De kwaliteit van een scan van een fotokopie is ook maar matig. Bovendien leest een papieren versie makkelijker.

Jed