Dat is een mooi artikel Huub, heel erg welkom. Er zal een boel werk in gezeten hebben, maar misschien geen gebrek aan tijd met al dat gesneeuw buiten.

Ik gebruikte zelf 'vroeger' ook altijd Agfa MCC, en nu Kentmere FBVC (zowel Fine Grain als Glossy). Eerlijk gezegd vind ik het Agfa papier veel mooier, hoewel ik zonder kennis van Agfa Kentmere ook geweldig mooi zou vinden.

Ik geloof dat het verschil 'm vooral in de schaduwen zit. Die zijn bij Kentmere wat 'modderiger'. De tonaliteit van Agfa bevalt me duidelijk beter.

Misschien kan ik aan jouw ervaring toevoegen dat het Kentmere papier erg goed reageert op Selenium toning. In Adox Selentoner 1+20 krijg je na een minuut of twee, drie een sterk effect in de schaduwen. De groenigheid (in vergelijking met Agfa MCC) van het Kentmere papier is dan ook weg. Nog langer tonen doet het beeld merkbaar paarsig worden.
Helaas heb ik het oude Agfa papier nog nooit getoned (had toen Se-toner nog niet 'ontdekt'), dus een directe vergelijking kan ik zo zonder meer niet geven. Een oude afdruk tonen behoort tot de mogelijkheden; misschien binnenkort eens doen.

Het Oriental papier heb ik nog nooit geprobeerd. Waar koop jij dat? (Indien überhaupt verkrijgbaar, momenteel.)

Als mijn voorraad Kentmere op is, wil ik de Adox-'kopie' van Agfa MCC gaan gebruiken, ondanks de hoge prijs. Ik heb er hoge verwachtingen van.
Is er een reden in het bijzonder dat jij Adox MCC niet als opvolger van Agfa gekozen hebt? Misschien nog niet verkrijgbaar destijds?

Groetjes, Sander.