Een mooi overzicht Huub.

Een overzicht van de papieren die ik gebruik:

MCC 110 van Adox
PW 14 van Forte ( Adox heeft de machines en als alles goed gaat, wordt de productie gecontinueerd)

Gegradeerde papieren van Oriental:
GF2 Seagull
GF3 Seagull

Kentona van Kentmere ( nu eigendom van Ilford).

Verder heb ik getest, maar gebruik ik niet:
Kentmere
Fineprint VC, finegrain D.Wt
Fineprint VC, glossy DE.Wt
Fineprint VC, F.G. Warmtone Dwt

Oriental warmtoon

Allerlei Ilford papieren heb ik in de loop der tijd getest, maar daar ben ik mee opgehouden, omdat het nooit iets opleverde.

De gegradeerde en variabel contrast papieren zijn eigenlijk niet goed te vergelijken; en daarom doe ik het ook niet.

Van de variabel contrast papieren is de PW14 de topper. En dat zal de reden zjin dat het papier mogelijk weer in productie komt. Het nieuwe MCC 110 van Adox blijft niet ver achter en is verwant aan het PW14.

Van Kentmere zou Fineprint VC, glossy DE.Wt in aanmerking komen. De twee andere bevallen mij niet. Van het warmtoon Seagull staat mij de gele kleur niet aan.

Bij de gegradeerde papieren springt het Oriental Seagull er uit. Ik koop het in Japan. Door de dure yen is het niet goedkoop. Het heeft een gedistingeerd, verfijnd karakter. En het wordt met een enorme kwaliteitsborging gefabriceerd.
Kentona is ook een pracht papier. Het heeft een wat slordiger karakter dan de Seagull, maar ook bijzonder. Op het moment is het in de VS verkrijgbaar. Of het in Europa te koop is, zou ik niet weten.

Jed