Quote Originally Posted by Fotohuis

...

In de sfeer van doka liggen commercie en hobby bij mij dicht bij elkaar. Het doka gebeuren en de verkoop hiervan is een wat uit de hand gelopen passie voor het ontwikkelen en afdrukken van fotomaterialen geworden de laatste 35 jaar.
Mocht ik bepaalde mensen hiermee gekwetst hebben, dan spijt mij dat ten zeerste. Misschien heb ik in dit kader iets te enhousiast gereageerd.

Robert
Beste Robert,

Zelf ben ik sales manager/coach, met een 20-tal jaar sales ervaring, van een zestal verkopers . En daardoor ben ik wellicht iets gevoeliger voor verkeerde verkoopshoudingen/strategieën. Want opzich is er niets verkeerd aan iets te verkopen. Verkopen, niet opdringen! Dus vooral luisteren en kansen/mogelijkheden ontdekken.

Toch kan je zonder opdringerigheid je product aan de man/vrouw brengen:

Bevoorbeeld: neem voor een product of een product combinatie waarvan je zelf zo overtuigd bent, een goede en bekende fotograaf 'in dienst'. Laat hem 'topafdrukjes' maken en stuur de bewijsjes met de nodige uitleg naar elke geïnteresseerde apugger. Een beeld zal méér doen dan duizend overbodige woorden.

Voorbeeld 2: maak met een barietproducent de volgende afspraak/deal (nationaal of langs Jurgen Heiland bvb): per aangekochte doos heeft de koper het recht op een aantal punten als korting voor aankoop van bvb een splitgrade of een peak focuser of een dunco vergrotingsraam enz. maw: creëer een soort getrouwheidskaart.

Voorbeeld 3: organiseer een zone systeem workshop met één bepaalde film en één bepaalde ontwikkelaar. Maak in dat verband een afspraak met weer eens een topfotograaf. Bewijs wat mogelijk is met deze combinatie.

Voorbeeld 4: organiseer (los van eenApug bijeenkomst) een workshop splitgrade en bewijs hoe makkelijk, hoe eenvoudig, hoe snel dit systeem wel werkt. Neem daarvoor contact met een doorwinterde gebruiker (bvb Fredrik Boone) en laat hem de demo doen.

enz, enz

maw:

Verkopen, net zoals bvb een trouwreportage is een vak.

Wees dus creatief en professioneel. En vooral, geef een méérwaarde aan je product. En beantwoord dus de vraag: hoe kan ik méérwaarde geven aan mijn product?

Voor verdere consultancy kunnen we het langs de PB doen...
De rekening zal ik ook daar sturen grapjeeee

mvrgr
Fred