Beste Chris,

Ik denk dat het vooral een kwestie is van voldoende oefening, zoals met zoveel dingen, en ook zoals in mijn geval. Mijn eerste 120 films spoelden een stuk lastiger in dan 35mm films. Na verloop van tijd verdween dat verschil, grotendeels- ik blijf 120 een klein beetje moeilijker vinden dan 35mm.

Het kan zijn dat je toevallig een onwillige spiraal hebt. Onder mijn spiralen (Hama en Paterson) bevinden zich ook een of twee weerbarstige exemplaren als het op 120 film aankomt. Je zou eens kunnen kijken of je in jouw omgeving of op marktplaats/ebay/ etc. een extra spiraal kunt vinden (Hama en Paterson zijn uitwisselbaar), dan kun je exemplarische problemen uitsluiten.

Sommigen knippen het begin (het einde, eigenlijk) van de film af, omdat dat deel sterk kan krullen. Anderen snijden de hoekjes van het begin af, zodat de scherpe 90 graden hoeken minder snel vastlopen in de spoel. Iedereen heeft zo zijn eigen trucjes, overgenomen van anderen of zelf verzonnen na wat oefening (en frustratie, ja).

Veel oefenen is eigenlijk toch het beste wat ik kan adviseren. Neem een film en spoel hem een keer of twintig, dertig, veertig in.

Succes, Sander.