Jeg har sjekka resepten for Ansco 130.

Det er en papirfremkaller, med hele 6% soda-konsentrrasjon.
Den inneholder Metol, Hydrochinon og Glyzin, dvs 3 solide doser med vanlige fremkaller-substanser i høy konsentrasjon og hele 5,5% KBr. NB! KBr ligger altså på 5,5 gram pr liter Ansco 130!!!

Konsentrasjonen på denne papirfremkalleren er kolossal, minst 3 ganger høyere enn vanlige filmfremkallere, den skal fortynnes 1:1 brukt som papirfremkaller, og dersom man sammenligner med feks Kodak D72, universalfremkalleren jeg startet med i 1961, så skal den også fortynnes med 1:1 brukt som papirfremkaller, men hele 1:2 brukt som filmfremkaller.

Konklusjonen på dette blir at Ansco 130 minst må fortynnes 1:2, sannsynligvis 1:4, brukt som filmfrekaller helt alene. Dermed er blandingen din ikke så vanskelig å forstå, du ville ha fått nesten samme resultat uten noen kaffe i det hele tatt.

Du fremkaller ikke i Kaffenol min venn, du fremkaller med papirfremkaller forsterket med litt mere frekallersubstans fra enda to kilder, og tilsetter sågar enda mer soda........

Dette har lite eller nesten ingenting med kaffenol å gjøre. Prøv UTEN kaffe og du vil se selv. Prøv uten vitamin C også, og du vil se selv. Prøv uten soda også, og du vil da se at aktiviteten avtar mere enn når du utelot kaffe og Vitamin C, simpelthen fordi pH synker ganske mye nå du fortynner Anco 130 såpass mye........ Av det du tilsetter, spiller soda den største rollen, det er mer enn nok fremkaller-stoff i den blandingen der.

Det er papirfremkaller.

Personlig sluttet jeg fort med Kodak D72 og gikk over til Kodak D76, jeg ble fryktelig skuffet over knallhard kontrast (negativene er sågar vansklige å skanne!) og fryktelig, uskarpt korn. Det var så ille at til og med kontaktkopier fra 6x9 negativer led under det.