Ik heb mijn Paterson spiralen nog nooit achteraf gereinigd, maar zorg dat ze niet vervuilen.
Daartoe doe ik de volgende handelingen:
Na afloop van een ontwikkelsessie voeg ik een klein beetje afwasmiddel aan het spoelwater in de tank toe. Zorg dat het goed vermengd door de spiraal te draaien. Laat dat een minuut staan.
Dan komt het moment dat de film uit de spiraal gehaald moet worden om te drogen te hangen. Bedenk dat de emulsie zacht is; dus trek de film niet uit de spiraal. Ik knijp het uiteinde van de spiraal iets samen zodat die binnen de spiraal komt. Als je dan aan de film trekt komt die uit de spiraal zonder dat de film in de spiraal schuift.
De film met afwasmiddel hang je op. Als gevolg van het oppervlaktespannings verlagende effect stroomt het meeste water er snel af.
De spiraal spoel ik na onder de kraan en zet ik te drogen. Ik droog de spiraal snel door hem in een warme omgeving te plaatsen. Of het snelle drogen belangrijk is ben ik niet nagegaan. Wie weet kun je hem in een microwave drogen. Mijn gewoonte om snel te drogen komt voor uit de laboratoriumpraktijk.

Jed