Quote Originally Posted by Q.G. View Post
Nooit een probleem gehad met plastic spiralen. Niet met inspoelen (met dien verstande dat het niet in de categorie "problemen" valt dat de spiralen droog moeten zijn). Niet met schoonhouden (wil wel eens horen hoe jullie 'emulsieresten' in de spiraal krijgen. Bij mij blijft de emulsie altijd mooi waar die hoort, op de film.)
En nooit wat speciaals gedaan. Geen droogkabinet. Geen Steradent. Geen borstelen. Niks.

Dus een vraagje: wordt hier niet uit een mug een olifant gemaakt?
Er zijn mensen die nog nooit een plastic spiraal gebruikt hebben. Die lezen dit misschien, en krijgen dan wellicht het geheel verkeerde idee dat het maar moeizaam gaat met plastic spiralen.

Jed, je denkt dus echt dat dat met die magnetron serieus bedoeld was...?
In de eerste plaats heeft de vraagsteller problemen ondervonden. Dus dat er mensen zijn die problemen hebben staat vast.
Hoe stel jij vast dat geen emulsieresidue in de spiraal achterblijft. We praten over monomoleculaire lagen, die de oppervlakteeigenschappen van de spiraal bepalen. Je ziet het heus niet met je blote oog.
Maar het ontwikkelproces is ook bepalend hoe 'taai' de gelatine is. Een hardende ontwikkelaar zal meer kunnen verdragen dan een niet-hardende ontwikkelaar. Zo ben ik ook wel 120 spoel films tegengekomen met randen die onvolkomen gefixeerd zijn (wit) . Die films hebben zo sterk tegen de spiraal aangeplakt gezeten, dat lokaal het fixeerproces niet heeft plaatsgevonden. De gelatine is daar zeker blijven hangen. Op die plaats kun je vaak ook een beschadiging over het feitelijke beeld waarnemen.
Het idee dat een probleem tot regel wordt verheven is ook niet juist. Dan zou de nylon spiraal al lang vervangen zijn.
Mijn idee van de microwave is serieus bedoeld. Ik heb al vele malen gezien dat kunststof materialen in de microwave worden gedroogd, alhoewel ik de droogstoof prefereer.

Jed