Quote Originally Posted by hovmod View Post
Jeg fikk veldig gode resultater med apoteket sin.
Dette blir litt for famlete for meg. Det jeg likte så godt var at jeg fikk gode resultater hele tida med ting jeg blanda ut sjøl, nå sitter jeg og HIVER ferdig fremkalt film, og det har jeg aldri egentlig gjort...
Du er ikke den eneste som sliter - jeg er i gang med forsøk, 100% på dypt vann og uten referanser, hittil har det resultert i helt blanke filmer de ligger i krøll på bordet her, det er hardt å kaste fremkalt film....

Det triste er at jeg trodde jeg hadde en verdenssensasjon, første film var STRÅLENDE (og i farger, jeg driver jo å X-fremkaller). Det var atter en gang APS som lurte meg, den og en schmarting i england som solgte "outdated films" - og en av dem var så outdated at den var fremkalt før den kom hit, finner ingen annen forklaring og den **@@@ZZZ!! kodak-APS filmen kan jo lure folk slik, fremkalt film i kanisteren, bare merket av en liten kryptisk hvit flekk som KAN eller ikke kan har flyttet seg....

Jeg eksperimenterer ikke mere med APS....

Det det gjelder om er å bevare hodet kaldt, og gå tilbake og repetere, endre EN faktior i gangen og notere hva man gjør. For det er ikke noe hokuspokus med kaffein-fremkallere, i motsetning til hva endel overspente sjeler skriver om på nettet. Dersom man måler nøyaktig, holder rede på hva man gjør og VET hva man blander inn i blandingen, så er resultatet forutsigbart.

Hovedproblemet i dag, sammenlignet med for 40 år siden, er at ingen selger kjemikalier lenger. Før fikk man kjøpe kjemikalier på apoteket. De hadde både teknisk ren vare (fotokjemikalier) og Pro Analysi vare som er overkill for oss.

I dag må man bestille kjemikalier via et registrert firma, og det eneste de skaffer er Pro Analysi. Hva sier man til askorbinsyre til 2500 til 5000 kroner kliloen?

I nødsfall har jeg en gammel 2,5 liters-flaske, halvfull med hydrokinon. Den er sikkert utdatert så det holder, men jeg skal nok få fremkalt en god del filmner med den.... Pro Analysi er det også.... :-)