1 stk Jessops C41 100ISO film, SRH 100, eksponert i Minolta Dynax 3000i.

Fremkalt i 320 ml vann , tilsatt 17,35 gram krystall soda og deretter 17,3 gram COOP Xtra pulverkaffe (billigst!!)
(11 US fl. oz, 3 level tsp soda, 10 slight. rounded tsp + 3 pinches instant coffee)

Fremkalt i 30 minutter, ved 20 grader celsius, normal agitasjon for såpass lang fremkallertid, 30 sek til å begynne med, deretter 3 tank-vendinger pr 2 minutter, mot slutten av fremkallertiden 3 tank-vendinger pr minutt.

30 minutter fremkallingstid.

Stoppebad 3 mellomskyllinger med 20 grader vann for å holde kaffe ute av fixerbadet og stoppe fremkalling med nøytralt pH vann.

Fixert 15 minutter med Ilford fix.

Amerikanske mål, for den som er interessert :

11 US fl. oz ~= 320 ml vann
3 teaspoon = 3 x 5ml = 17,3 gram soda
10 teaspoon, 3 pinch = 10 x 5ml 3 x 1 ml = 17,3 gram pulverkaffe.

Jeg valgte å gå litt opp på kaffe, fra 40 gram/liter til 54 gram/liter, ettersom det mangler askorbinsyre, som setter fasrt på fremkallingen.

Resultatet ser bra ut, som forventet, forholdsvis normal fremkalling, muligens litt tynn og kontrastløs (som forventet).

Som rapportert andre steder, er det MULIG å fremkalle film med bare soda og kaffe.
Men resultatet blir nok bedre med askorbinsyre.

Slik det nå ser ut, er det ikke sant at man kan utvinne kaffein-syre fra brukt kaffegrut. De som tror det gjør noe annet, feks tilsetter papirfremkaller eller konsentrert filmfremkaller og fremkaller på det i lang, lang tid.

Jeg skal imidlertid ta ETT forbehold: jeg har nå samlet sammet brukt kaffegrut, mixet med vann i en kjele og forsiktig kokt ut det som måtte være igjen i kaffebønnene. Jeg skal ikke banne på at varmebehandlingen ikke kan ødelegge kaffeinsyren (har IKKE sjekka det overhodet!).

Derfor gjør jeg enda et forsøk, den siste testen, denne, var så overbevisende at jeg lar være å kaste vekk en film på å forsøke med kaustisk soda, i stedet for krystallsoda.

Derfor har jeg samlet sammen kaffegrut fra 5 traktinger til og blandet med en halv liter kaldt vann. Leg lar det stå natta over, bortimot 1,5 døgn og satser på at den vannløselige kaffeinsyren frivillig forlater sitt innestengte leie.

I morgen forsøker jeg en film til, som den første testen.

Til sist vil jeg forsøke en test med det første ekstraktet, men med tilsats av litt Rodinal (1:200) og se om DET hjelper!

For øyeblikket heller det mot at pulverkaffe er eneste bruklbare alternativ!

Jeg kommer til å legge ut resultatet på den nye gruppa, med skænnet bilde-eksempel.

ep