Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
?

Digitaal afdrukken: Ik denk dat dit een belangrijke factor is, door de beschikbaarheid van steeds goedkopere printers en weliswaar dure inkten. Maar zoals al gezegd, ook hier verliest de klassieke analoge print terrein (het is niet meer het beterkope alternatief).
Als ik een matte bariet vergelijk met een een top inkjet print (Zw/W) mat - dat legt de analoge afdruk het loodje. De D-max van een top inkjet print (mat papier) is essentieel groter dan de analoge druk.

YMMV, Marc
Ik kan de vergelijking bij matte papieren niet volgen, Marc.
Als ik een papier met een hoge D-max wil hebben, dan kies ik analoog voor een glanzend papier met een geschikte papierontwikkelaar. Zo kun je met MCC 110 een D-max=2,30 halen. Zie dat maar eens digitaal te bereiken. Als die D-max =2,30 je te hoog is, dan kun je het papier gewoon drogen. Als dat ook nog te hoog is, dan verander je de ontwikkelaar of bij een variabel contrast papier door filtratie. Als dat alles nog niet genoeg is, kun je papieren met een lagere D-max nemen. Bij analoog kun je je keus maken, met als startpunt een hoge D-max. Nou D-max= 2,30 is echt wel diep zwart.
Daarom vind ik dat je een vergelijking moet maken bij hoge D-max.
Maar het is niet de D-max alleen, die bepalend is voor wat er in de schaduwen gebeurt. Het wordt ook bepaald door de doortekening bij de lage densiteiten op het negatief. En daar lopen analoog en digitaal niet parallel. Al was het alleen maar dat je een enorme variatie hebt door de film en ontwikkelaar-keuze.

Jed