Quote Originally Posted by RobertV View Post
Wat prijzen betreft: FotoHuis brengt een FH-125 (iso125) eigen film uit met een prijs die de helft zal zijn van de nieuwe Ilford prijzen vanaf Februari 2011. E.e.a. gebeurt ism. Bergger uit Frankrijk.
We zullen wel zien waar het schip strand
Berger... Schip strandt... Je probeert een slechte grap uit te lokken?

Een ding wat vooral internet ook heeft gedaan is de markt concentreren. Het gemak van via internet bestellen slaat op alle markten toe, niet alleen (analoge) fotografie. Spul waarvoor geen grote, maar wel nog aanzienlijke, aftrek voor is wordt niet meer overal aangeboden. De klanten voor dat spul vinden het wel op internet. En daarmee verdween/verdwijnt de kast vol met een keur aan diverse films uit de fotozaak, en werd die vervangen door ministatiefjes en tasjes voor digies. De klant voor film besteld die wel elders.
En het gevolg daarvan is dat kleine aanbieders het moeilijk krijgen en verdwijnen, de klanten zich verzamelen bij een paar 'groten'.

Zo zal ieder van ons hier ook wel een adres op het internet hebben waar hij/zij film vandaan haalt. Ik bestel zelf al sinds eeuwen (sinds lang voordat internet er was, en er nog postzegels op enveloppen werden geplakt, en er slagbomen met streng kijkende douaniers aan de grenzen te ontwaren waren) in Duitsland. Hoewel al weer een tijdje bij een andere leverancier, doe ik dat nog.

Dus dat het de fotoboer op de hoek niet meer lukt om een voorraadje wat andere films als die 3-packs Kodak Vakantiefoto Film voor die paar klanten die daar om vroegen in huis te halen verbaasd me niet alleen niet, maar ik betwijfel ook of het een directe maat voor de markt is. (Net zoals het blijkbaar ook geen maat voor de vlakfilm markt is hoeveel klanten jij voor dat spul hebt, Robert)

Kortom: we moeten de effecten van die twee fenomenen - thuiswinkelen en de opkomst van digitale fotografie - goed uit elkaar houden.

P.S.
Sinds wanneer is Ilford marktleider?