Het is jammer dat de prijzen omhoog gaan van de materialen, maar als je prints verkoopt gaan de prijzen van prints ook omhoog. Het is een kwestie van vraag en aanbod, gewoon economie. Voor Nederland zal er uiteindelijk weinig over blijven, al was het maar dat de huidige generatie bij de Fotovakscholen geen analoog meer krijgen. Maar Wilbert heeft in Frankrijk meer toekomst, want daar is de wereld veel analoger.

Ik neem je even mee in een digitale zijsprong, wees niet bang, het wordt weer analoog. Ik heb de afgelopen periode veel tijd geďnvesteerd in digitaal. Ik heb een foto van 10 MB en van 150 MB laten printen door een vaklab. En ik zie geen verschil. Het vaklab is daarmee de beperkende factor. Alleen als je drukwerk maakt is het verschil wél te zien. Weinigen van ons zullen onze foto's drukken, dus de conclusie is dan dat het aantal megapixels niet uitmaakt. En als ik de print zie (boom met takken tegen stromachtige lucht) dan springen de tranen me in de ogen. Inderdaad van de emoties, maar ook dat ik het zonde vind van alle moeite en tijd. Het haalt het niet bij analoog midden- en grootformaat. Nog steeds niet. En dat zal wel een hele tijd blijven.
En over tijd gesproken, hoe lang is de print houdbaar? Ik heb een Epson stylus photo 2800, het neusje van de zalm. In de handleiding staat dat de prints nog een half uur na printen kleur echt zijn. Laat staan na een paar maanden. Het zal wel lang duren voordat het de kwaliteit van analoog behaald wordt.
Nu kan je je afvragen of kwaliteit nog telt. Voor de meeste mensen maakt het niet uit. Voor de meeste mensen is deze kwaliteit goed genoeg. Voor mensen die geen midden- of grootformaat hebben. Voor de meeste mensen zal het verlies van analoog geen issue zijn, want ze zien toch het verschil niet.
Voor alle kunstvormen zijn kenners die het wel (financiëel?) zullen waarderen. Dus zolang het beschikbaar is zal de analoge techniek gewaardeerd worden. Zolang het gewaardeerd wordt, zal het beschikbaar zijn? Goede wijn behoeft geen krans.