Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
U kan het niet beter formuleren - ik neem slechts waar.
Bedoeld u van de trein stappen of eraf geduwd worden ?

"Eraf geduwd worden" is helaas voor de huidige situatie een niet zo slechte bewoording.

De zilverprijs is in het afgelopen half jaar geexplodeerd, dat wil zeggen, verdubbeld van iets van 15 dollar per troy ounce (30 g) naar bijna 30. Dat kan niet anders dan fikse consequenties hebben.

Vervelend is de speculatieve grootschalige opkoop van zilver. Ik kan er nog steeds niet zo bij dat er in de wereld van die "hedge funds" enzo zijn, die letterlijk met tientallen miljarden dollars van vaak bij banken geleend geld, de markt in een soort gokpaleis op de kop mogen zetten...

Echter, een ander probleem is de toename in het gebruik van zilver voor andere dan fotografische toepassingen, en de al jaren beperkte productie die maar net de vraag bijhoudt (of niet, waarbij dan de marktvraag is aangevuld uit zilvervoorraden bij nationale banken).

Erg verhelderend op dit laatste vlak vond ik het bijgevoegde USGS (United States Geological Survey) artikel uit 2000 dat ik laatst in een andere APUG thread gerefereerd zag. Dat is misschien wat verouderd, maar geeft wel de problemen bij de zilverproductie en recycling aan. Lees het eens door...

Silver Recycling in the United States in 2000:
http://pubs.usgs.gov/circ/c1196n/c1196n.pdf

Op een overspannen markt, waar productie en vraag elkaar nauwelijks in balans houden, dat inmiddels met onze uit de klauwen lopende wereldbevolking voor steeds meer producten en grondstoffen gaat gelden, is het haast onvermijdelijk dat er geregeld problemen ontstaan.