Quote Originally Posted by Marco B View Post
Zoals veel van die dingen, kan dat natuurlijk door veel zaken worden veroorzaakt, maar dat hoef ik een ervaren rot als jij niet te vertellen . Verliep de scherpte in het beeld trouwens, of was het een uniforme onscherpte?

Wel 1 van die dingen waarvan ik mijzelf de volledige importantie pas laat ben gaan realiseren is de kromming van het negatief in een glasloze negatiefhouder. Er zijn van die luxe versies van glasloze negatiefhouders die het negatief "opspannen", maar die heb ik voor mijn M670 niet (mijn L1200 gebruik ik altijd met glas, en eigenlijk alleen voor 4x5).

Ik stelde altijd scherp met korrelzoeker, wat meestal even tijd kost zodat de film wel 1 keer "popt" door de warmte. De scherpstelling vindt dan ook plaats op de "verwarmde stand" van de film.

Wat ik dan vaak niet deed, was eerst het negatief even "voorverwarmen" voordat ik de echte afdruk maakte.

Dat wil zeggen, met een zwart karton onder vergroter lens, even 10 seconden of zo de lamp aan. Daarna direct papier weg, en dan onmiddellijk de echte belichting starten. Op deze manier zit de film de gehele belichtingstijd in de "verwarmde stand".

Doe je dit niet, en heb je bijvoorbeeld een korte belichtingstijd van b.v. 10 seconden, dan zit de film eerst "uit-focus" 5 seconden op te warmen, om pas de laatste 5 seconden "in-focus" het papier te belichten.

Het levert een merkbaar verschil in scherpte op, met verbeterde scherpte als je voorverwarmd. Dit verschil wordt met name op grotere vergrotingen pijnlijk zichtbaar.

Met mijn L1200 en glas heb ik dit probleem gelukkig niet...
Het gaat om een 35 mm KB negatief. Dat was vergroot op een 1200 met Newtonglas. Bij mij is het vergroot op een M 805 Durst, glasloos.
De druk (18x24) op de 1200 had een soort onscherpte die wat 'rommelig' aandoet. Om die reden verdenk ik het Newtonglas van de 1200 in eerste instantie. Maar ja, zou Durst zulke slechte Newtonglazen maken?
Maar waar ik nu aan denk: zouden de Newtonglazen wel juist geplaatst zijn? En wat voor diafragma van de vergrootlens is gebruikt in combinatie met de Newtonglazen?

Jed