Quote Originally Posted by Marco B View Post
Goede vraag, misschien zit het Newtonglas wel onderop?

Anyway, ik krijg haarscherpe prints op mijn L1200...

Grappig genoeg, werk ik al tijden zonder een Newtonglas, maar slechts met gewoon glas voor boven en onder. Dat klinkt onvoorstelbaar, maar ik heb gemerkt dat met de meeste 4x5 negatieven en filmsoorten, en de bijbehorende coating en oppervlakteeigenschappen, Newtonring problemen nagenoeg niet voorkomen... Ja, soms zie ik even tijdens het laden van de film in de houder wat ringen, maar die verdwijnen snel zodra de druk zich gelijkelijk verdeeld over het filmoppervlak.

De enige keer dat ik duidelijke ringen op een stuk fotopapier heb gezien, was toen ik geheel geen negatief tussen de 2 glazan had, en een "middengrijs" printje wilde maken op fotopapier ter controle van de lichtverdeling. Maar dat was dus direct glas-op-glas contact...

Misschien dat er zo nu en dan een zeer lichte Newtonring in mijn prints zou moeten zijn, maar echt, ik heb ze in de werkelijkheid nog nooit in mijn van 4x5 negatieven gemaakte prints kunnen ontdekken , zelfs niet op grote vergrotingen op 50x60 cm papier.

Misschien is het omdat ik bijna nooit stralende blauwe luchtjes fotografeer.
Als je met twee stukken gewoon glas werkt, kunnen Newtonringen optreden. Maar het hangt van de situatie af, of het ook werkelijk gebeurt. Het antinewtonglas geeft je meer zekerheid dat Newtonringen niet optrden. Maar je moet het antinewtontonglas met de antinewtonkant plaatsen tegen de gladde kant van de film. Meestal zul je de gladde kant van de film boven plaatsen. Tenzij je in spiegelbeeld wilt drukken. Het belangrijke is dat je scherp stelt op de emulsie, zodat de granulering van het Newtonglas onscherp is. Dat betekent dat je niet te ver moet diafragmeren want anders wordt de granulering ook scherp. Dus pas op het diafragma als je een Newtonglas gebruikt.

Jed