Hallo,

Ik heb gisteren dit forum ontdekt en geef bij wijze van intrede mijn recept voor reversal bleach.
ZW-Reversal is één van mijn stokpaardjes.

Ik gebruik 50 Gram Kaliumdichromaat en 50 ML zwavelzuur op 1 liter water.
- Doe het kaliumdichromaat in koud water
- OPGELET; ALTIJD het zuur aan het water toevoegen en niet omgekeerd.
- Doe dit voorzichtig en roer vervolgens om. Het water zal stijgen in temperatuur.
Ik doe alles dan in een fles en schud nog wat om terwijl ze warm is om het dichromaat makkelijker op te lossen.
Werk in open lucht als je geen afzuiginstallatie hebt of een aangepast zuurstofmasker.
Draag uiteraard beschermende handschoenen en een bril.
Het gebruik van dit bleekbad op 20°C geeft geen ademhalingsproblemen maar het aanmaken wel tgv. fijn stof en de dampen bij de opwarming.

Als clearing erna gebruik ik 50 gram natriumsulfiet op een liter water.
Doe hier het sulfiet bij het water want omgekeerd begint het te klonteren en moet je het in een vijzel weer fijnstampen.
Om klassieke zwart-wit films als dia te ontwikkelen belicht je best 2 stops over om eerste ontwikkeltijden van een half uur te vermijden.

Qua beschikbaarheid verbaast het me ook dat men in Nederland die dingen niet vrij kan kopen.
Thiry in Leuven heeft meestal niet op stock wt ik nodig heb maar kan alles bestellen.
Huis "Le Lion" in de Lakensestraat in Brussel is wat dat betreft de beste drogisterij in België. Toen ik er voor mijn Daguerreotypie-project Jodium wou bestellen haalden ze het tot mijn verbazing gewoon uit de kast.

Veel plezier ermee

Stefan