Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
Maar er zijn andere redenen. De polymax filters zijn stabiel. Ik gebruik de polymax filters o.a. om de dichroitische filters te ' calibreren' .Vooral het magenta filter is een probleem. Ze zijn lichtgevoelig en desintegreren.
Jed, je suggereert hier dat dichroic filters lichtgevoelig zijn. Nou ben ik geen expert op dit vlak, maar ik had juist al eens het tegenovergestelde gelezen hier op APUG, namelijk dat dichroic filters juist erg stabiel zijn in vergelijking met normale filters.

Het Wikipedia artikel over dichroic filters doorlezend en het daar beschreven principe van een dichroic filter (namelijk gebaseerd op interference in lens coatings, die dus een gewone glaslaag kunnen zijn, en het feit dat de dichroic filter overbodige golflengtes niet absorbeert, maar reflecteert), doet mij toch ook echt vermoeden dat ze juist relatief stabiel zijn.

Zie volgende citaat:

"Much longer life than conventional filters; the color is intrinsic in the construction of the hard microscopic layers and cannot "bleach out" over the lifetime of the filter (unlike for example, gel filters)"

http://en.wikipedia.org/wiki/Dichroic_filter

En van conventionele Ilford Multigrade filters, heb ik inmiddels al ontdekt, dat de kleurcoating wateroplosbaar is... over stabiliteit gesproken