Quote Originally Posted by hka View Post
Geen wonder dat je voor "Jan-Doedel" staat als jullie eerst staan te krakelen dat er een condensor inzit, vervolgens staat te orakelen over dichriotische filters die gebakken worden, zonder dat je van de hoed of de rand weet.

Ik vind dat geweldig interessant doenerig allemaal!!
Ik heb helemaal niets tegen de condensor gezegd. Dat er diffusieboxen bestaan is evident. Maar waarom geen condensor? In de 1200 lijkt me het een onwaarschijnlijke toepassing om optische redenen. Maar in de 805 is het optisch in principe mogelijk. Of het daadwerkelijk mogelijk is, is alleen door optisch onderzoek mogelijk.
Harry, ik weet niet wie hier de expert is, maar zover ik weet heeft Gary een 1200, en dat is optisch een heel ander verhaal; dan de 805 waar nu sprake van is. Je kunt die niet vergelijken als een optisch element als een condensor is ingebouwd.
Het eerste dat mij relevant lijkt is de optische eigenschappen van het huidige systeem (met condensor) te onderzoeken. De optische justering van een condensorsysteem is niet echt moeilijk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Makkelijker is om eerst te kijken hoe een negatief afbeeldt. Je moet er mee rekening houden dat een condensor systeem met halogeenuitlichting een harder resultaat geeft dan met een opaallamp, maar het is ook weer geen puntlichtbron. [ Ik heb zelf wel eens een gecombineerde diffusiebox/ condensor/ halogeenverlichting samengesteld; maar de condensor is daar knap hard]
Als het harde resultaat niet is wat je zoekt, hoef je met deze exercitie niet te beginnen.
Dan is een diffusiebox een oplossing. Maar of die te monteren is op de kop moet je wel vaststellen [ er zijn zovele varianten in omloop].
Een belangrijk iets met de multigraph kop is of je een fotofabriek gaat starten. Het calibreren van de papieren is een flinke klus. [ Vroeger deed Durst dat voor je].Reken voor ieder papier maar een paar dagen calibreren. En je moet wel productie draaien om de geinvesteerde tijd rendabel te maken. En in die productie kun je niet ieder negatief verwerken. Zo zijn stain-negatieven, negatieven met een korrel met kleur shift uitgesloten. Bovendien vraag ik mij af hoe het werkt met HD negatieven. Dus je moet wel weten wat de bron is van de negatieven, die je aangeleverd krijgt. Om dat te kunnen beoordelen he je een spectrophotometer en speciale densitometers nodig.

Kortom, de multigraph is een mooie kop als je er emplooi voor hebt. En de tijd om te fotograferen wilt besteden aan calibreren. Dus als je duizenden D-76 middenformaat drukken gaat maken is het een prima apparaat.

Ik werk bij voorkeur met gestainde negatieven; dus ik hoef er niet eens overeen multigraph te denken. Ik heb gewoon een kleurenkop op mijn 805 zitten. Je hebt dan veel mogelijkheden, omdat een programma je niet in speciale hoek dwingt. Een ander papier is snel uitgeprobeerd. Papierontwikkelaars zo gewisseld. Ieder negatief kun je onder handen nemen. Geef mij die vrijheid en mogelijkheden maar. Alleen mijn magentafilter calibreer ik eens in de twee jaar (minder dan een kwartier werk) en wissel zonodigt een versleten filter uit. En van tijd tot tijd moet er een nieuwe lamp en lampvoet in.
Wel ga ik er een gestabiliseerde spanning op aan sluiten. Afgezien dat de resultaten reproduceerbaar zijn, krijg ik de indruk ( bij mijn Devere) dat de levensduur van de lampen groter is.

Jed