Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
Ik heb helemaal niets tegen de condensor gezegd. Dat er diffusieboxen bestaan is evident. Maar waarom geen condensor? In de 1200 lijkt me het een onwaarschijnlijke toepassing om optische redenen. Maar in de 805 is het optisch in principe mogelijk. Of het daadwerkelijk mogelijk is, is alleen door optisch onderzoek mogelijk.
Harry, ik weet niet wie hier de expert is, maar zover ik weet heeft Gary een 1200, en dat is optisch een heel ander verhaal; dan de 805 waar nu sprake van is. Je kunt die niet vergelijken als een optisch element als een condensor is ingebouwd.
Jed,

Zoveel verschilt de Durst L1200 niet van deze M805. Sterker, ik heb er zelf 1 en daarbij zowel die Ilford 500 H multigrade kop, als een tweede echter nog nooit gebruikte Durst condensorkop (die condensors zijn gigantisch, als ik het mij goed herinner - de boel is al tijden veilig opgeborgen - zelfs een dubbelcondensor).

De L1200 is in wezen dus niet veel anders dan een uitvergrote M805, en ook in alle varianten als die M805 beschikbaar.

Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
Een belangrijk iets met de multigraph kop is of je een fotofabriek gaat starten. Het calibreren van de papieren is een flinke klus. [ Vroeger deed Durst dat voor je].Reken voor ieder papier maar een paar dagen calibreren. En je moet wel productie draaien om de geinvesteerde tijd rendabel te maken.
Jed,

Niet iedereen streeft naar maximale controle via voor-calibratie. Met het maken van proefstrookjes, visuele beoordeling van negatieven en contact prints, "fingerspitzen-gefuhl" en wat intu´tie kom je ook een heel eind.

Ik heb nog nooit mijn Ilford 500H gekalibreerd voor verschillende papiersoorten, laat staan batches van 1 papiersoort. Die "dagen kalibreren" besteed ik liever aan de daadwerkelijke prints.

Toch kan ik je prachtige prints laten zien, en ik denk dat het eindresultaat er niet onder lijdt. Hooguit dat ik wat meer papier verspil.

Iedereen zijn werkwijze, en mijn opmerkingen zijn geen kritiek richting jouw persoonlijke keuzes voor maximale controle, maar begrijp dat er ook andere wegen zijn en andere mensen andere keuzes kunnen of willen maken.

Marco