Quote Originally Posted by Marco B View Post
Jed,

Zoveel verschilt de Durst L1200 niet van deze M805. Sterker, ik heb er zelf 1 en daarbij zowel die Ilford 500 H multigrade kop, als een tweede echter nog nooit gebruikte Durst condensorkop (die condensors zijn gigantisch, als ik het mij goed herinner - de boel is al tijden veilig opgeborgen - zelfs een dubbelcondensor).

De L1200 is in wezen dus niet veel anders dan een uitvergrote M805, en ook in alle varianten als die M805 beschikbaar.

Jed,

Niet iedereen streeft naar maximale controle via voor-calibratie. Met het maken van proefstrookjes, visuele beoordeling van negatieven en contact prints, "fingerspitzen-gefuhl" en wat intu´tie kom je ook een heel eind.

Ik heb nog nooit mijn Ilford 500H gekalibreerd voor verschillende papiersoorten, laat staan batches van 1 papiersoort. Die "dagen kalibreren" besteed ik liever aan de daadwerkelijke prints.

Toch kan ik je prachtige prints laten zien, en ik denk dat het eindresultaat er niet onder lijdt. Hooguit dat ik wat meer papier verspil.

Iedereen zijn werkwijze, en mijn opmerkingen zijn geen kritiek richting jouw persoonlijke keuzes voor maximale controle, maar begrijp dat er ook andere wegen zijn en andere mensen andere keuzes kunnen of willen maken.

Marco
Marco,
De L1200 en 805 zijn een wereld van verschil als het om condensors gaat. Op de 805 in dze thread is een Binamag 75 gemonteerd. Het lamphuis voor een 805 voor deze condensor is goed in de gegeven behuizing te plaatsen. Neem je nu de 1200 dan zijn de condensors van afmetingen die dat niet mogelijk maakt. Daarom kun je de 1200 en 805 gewoon om optische redenen niet vergelijken als het om een condensor gaat. En de 805 in deze thread is met een condensor uitgerust. Derhalve moet je van de geven situatie uit redeneren. En omdat uittesten van de gegeven situatie niet moeilijk is, moet je dat eerst doen, voordat je gaat zeggen dat de gegeven constructie niet deugt.

Mijn opmerkingen over de multigraph heb je kennelijk niet begrepen. Voor de multigraph moet je iedere papiersoort ijken, calibreren of hoe je dat noemt. En dat is een enorme klus. Je kunt een paar dagen voor een papier uit trekken. Vroeger lag dat anders; toen deed Durst dat voor je. Maar toen is nu niet. Het is een waarschuwing voor degeen die daar aan begint. En dan praten we nog maar niet over technische problemen als een juiste software voor de huidige papieren. Ik heb wel eens geprobeerd om achter het algorithme van de software te komen in relatie tot de huidige inzichten van VC papier. Nou het is mij niet gelukt.
Het werken met een kleurenkop of jouw Ilfordkop voor VC papier is een heel ander verhaal. Gewoon recht toe recht aan. Je hebt alles in de hand.

Daarom zou ik op de 805 een kleurenkop of Ilford kop zetten. Het bespaart je een hoop rompslomp.

Jed