• 05-04-2011 05:59 AM #0
    Marco B
    Marco B is offline
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik ga er van uit dat de huidige situatie van de OP geen onzin ia. In mijn ogen is een combinatie van de Binamag 75 en de halogeenverlichting te realiseren op de 805. Nog sterker, ik heb dat eerder gedaan met de binamag 75 op de 805.
    Maar met welke kop was dat? Ik neem aan met de Color kop die je noemt?

En hoe heb jij dit dan gerealiseerd? Kijkend naar de verschillende foto's van de koppen in de catalogus, zie ik niet hoe die Bimacon 75 ooit onder de Color kon passen, er is te weinig ruimte verticaal tussen de lichteenheid en negatiefhouder.

Welke aanpassingen heb jij dan gemaakt om dit mogelijk te maken, de lichtunit verticaal verhoogd geplaatst via een zelf gemaakt tussenstuk???

Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Wat het ijk of calibratie verhaal betreft zou ik kunnen verwijzen naar de ervaringen van de gebruikers van de multigraph. Een van deze gebruikers is Gary. Ik citeer hem:
    http://www.largeformatphotography.in...ad.php?t=69364
    Re: WTB: Durst Multigraph Head for L1200
    Be careful what you wish for. Her in europe one would go for 500 - 900 euro incl chassis. But if you were on this side of the pond I would happily trade my multigraph for your Varipoint. To use the multigraph you will have to get the calibration numbers for the paper you are using. To do it my self, it tacks me 2 - 3 days tinkering with step weghes. After that printing negatives from all sort is easy.
    1 ding wordt mij bij dit alles nog steeds niet duidelijk, en ook niet uit die thread op LF forum: kun je de unit nu wel of niet min of meer zoals mijn Ilford unit gebruiken. Dat wil zeggen simpelweg gradatie en tijd inkloppen, en de calibratie achterwegen laten. Ik ga er hier dan vanuit dat de standaard instellingen voor 1 of ander papier wel enigzins in de buurt zal zitten, en je de overige correcties via de proefstroken kunt doen. Perfectie is leuk, maar ook niet altijd nodig.

Je kunt het jezelf ook te moeilijk maken... "learn to live with the variables" heb ik iemand wel eens in een artikel over analoge fotografie zien schrijven.

Of is die Multigraph echt onbruikbaar zonder een volledig papiercalibratie? Ik kan het mij haast niet voorstellen.

Misschien dat Gary nog iets echt zinnigs zou kunnen zeggen, gezien zijn praktijkervaring. Maar ik weet niet of hij nog veel zin heeft om hier te posten...
    Last edited by Marco B; 05-04-2011 at 07:23 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"
    Advanced reply Adv Reply   Reply With Quote Reply With Quote