Quote Originally Posted by Marco B View Post
Maar met welke kop was dat? Ik neem aan met de Color kop die je noemt?

En hoe heb jij dit dan gerealiseerd? Kijkend naar de verschillende foto's van de koppen in de catalogus, zie ik niet hoe die Binamag 75 ooit onder de Color kon passen, er is te weinig ruimte verticaal tussen de lichteenheid en negatiefhouder.

Welke aanpassingen heb jij dan gemaakt om dit mogelijk te maken, de lichtunit verticaal verhoogd geplaatst via een zelf gemaakt tussenstuk???

1 ding wordt mij bij dit alles nog steeds niet duidelijk, en ook niet uit die thread op LF forum: kun je de unit nu wel of niet min of meer zoals mijn Ilford unit gebruiken. Dat wil zeggen simpelweg gradatie en tijd inkloppen, en de calibratie achterwegen laten. Ik ga er hier dan vanuit dat de standaard instellingen voor 1 of ander papier wel enigzins in de buurt zal zitten, en je de overige correcties via de proefstroken kunt doen. Perfectie is leuk, maar ook niet altijd nodig.

Je kunt het jezelf ook te moeilijk maken... "learn to live with the variables" heb ik iemand wel eens in een artikel over analoge fotografie zien schrijven.

Of is die Multigraph echt onbruikbaar zonder een volledig papiercalibratie? Ik kan het mij haast niet voorstellen.

Misschien dat Gary nog iets echt zinnigs zou kunnen zeggen, gezien zijn praktijkervaring. Maar ik weet niet of hij nog veel zin heeft om hier te posten...
De kop die ik heb gebruikt is de Z-W condensorkop. Ik heb op de plaats van de gloeilamp het halogeenspul van een deVere geplaatst. De koeling was ook van een devere afkomstig. Alles houtje-touwtje gemonteerd.

Of je de multigraph ook manueel zou kunnen gebruiken, zonder aanpassingen, is mij niet duidelijk. In het grijze verleden heeft iemand mij gesuggereerd dat hij zoiets deed. Maar het kan zijn dat er aanpassingen zijn gemaakt. En dan heb je in wezen een variant op de multigraph en dan vraag je je af waar je de multigraph uberhaupt voor hebt.

Jed