Quote Originally Posted by swdick View Post
Weer een volgende vinding: de condensor voorzien van een diffusor. Zie bijgaand quote uit http://www.jensen-optical.us:

Should I purchase a Diffused light head or a Condense light source if I cannot afford both types?
That question is actually superfluous! If you have a condenser head you also have a diffused light head. It is a 2-second operation to turn a Condenser head into a diffused light source.
This is what you need to do:
Install the condenser combination that will cover the largest format the enlarger is designed for.
Insert an Acrylic diffuser, type 1, between the negative and the last condenser lens.
Viola you have the most perfect “diffused light source” you can dream off, lots of even diffused light.
A Condenser head modified with a acrylic diffuser will create light of the exact same type as the light produced by a diffused light head using an acrylic diffuser. And it will do so with light of the correct wavelength for the paper.

Wat betreft de werking van de Multigraph: wat ik er uit de handleiding van begrijp is dat beide mogelijkheden aanwezig zijn. Wil je met de probe werken dan moet je uiteraard een calibratie doen, maar gewoon een gradatie en tijd instellen (dus zonder probe maar met proefstroken werken) kan volgens mij ook. Voor de calibratie (filters en belichtingstijd) zitten er in de handleiding de standaardinstellingen voor een groot aantal papieren. Andere papier zal ik zelf moeten doen, maar voor Kentmere trof ik bv. in de handleiding een handgeschreven instellingentabel aan.
Dit is inderdaad ook een optie. Je kunt het zo zien: de aard van het licht dat op je negatief valt is altijd ergens tussen volkomen gericht en volkomen diffuus. Of je nu een condensor hebt of een diffusorbox , je zit altijd ergens in het midden. 100% gericht of 100% diffuus bestaat niet. Waar je gaat zitten is een keuze. Of je gemodificeerde condensor voldoende diffuus is moet je gewoon uitproberen.

Jed