Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
De kop die ik heb gebruikt is de Z-W condensorkop. Ik heb op de plaats van de gloeilamp het halogeenspul van een deVere geplaatst. De koeling was ook van een devere afkomstig. Alles houtje-touwtje gemonteerd.
OK, maar dit is een heel ander verhaal. Je gebruikt hier de Bimacon condensor dus voor de kop waarvoor hij ook gewoon bedoeld is, dus enig "spleet-probleem" had jij niet.

Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
Of je de multigraph ook manueel zou kunnen gebruiken, zonder aanpassingen, is mij niet duidelijk. In het grijze verleden heeft iemand mij gesuggereerd dat hij zoiets deed. Maar het kan zijn dat er aanpassingen zijn gemaakt. En dan heb je in wezen een variant op de multigraph en dan vraag je je af waar je de multigraph uberhaupt voor hebt.
- Misschien omdat je geen zin hebt om twintigmaal tijdens een print sessie die filterlade los te moeten trekken en weer een nieuwe filter in te leggen?, maar i.p.v. daarvan lekker de gradatie en tijd op een controller te kunnen inkloppen?

- Misschien vanwege de mooie diffuse en gelijkmatige lichtbron, die stofjes minder zichtbaar maakt en (althans bij mijn Ilford kop) nooit problemen heeft met de centrering van de lamp zoals in de Durst condensorkoppen (door de constructie van de Ilford kop zitten de lampen per definitie goed geplaatst, ze lopen over een vaste rail zijwaarts)?

Voor mij genoeg redenen om de Ilford kop over mijn condensor kop voor de L1200 te prefereren... mijn Durst 670BW heeft overigens wel een normale condensorkop, en daar werk ik ook nog mee.