Quote Originally Posted by Marco B View Post
OK, ik kwam nu de volgende thread tegen. Niet zo simpel als ik gewend ben van mijn Ilford unit, maar het lijkt er toch op dat de je de door de probemeting geactiveerde instellingen kan omzeilen en gewoon gradatie en tijd kan inkloppen / vastzetten:

http://www.largeformatphotography.in...ad.php?t=59912

"Re: Durst L1200 Multigraph head
The keyboard can be reprogrammed to the paper you are using. Durst published the data for various papers ( some of it no longer up to date) on the owner's manual. You input the data for each channel to a specific paper. New papers can be tested to obtain the data (I have not had to do this yet).

You can 'override' the system:

Pick a Channel and set the contrast.
Input the exposure time.

The contrast will not change unless you want to change it.
The time will change every time you make changes in the contrast but you can defeat this feature by simply pushing the (+) or (-) buttons to add or subtract seconds; you can also do this with the %+ / %- feature, which is very helpful for dry-down.

I have one of these and I truly love it. You will be spoiled by it.

Let me know if you need more information."

Ik begin mij nu ook te realiseren dat er een cruciaal verschil lijkt te zijn tussen de Multigraph en de Ilford Multigrade kop. Waar de Ilford unit de lampintensiteit varieert om de belichtingstijd constant te houden bij wisseling van contrast (gedaan op basis van die calibratiedata van dat eerder genoemde Ilford Multigrade II papier en opgeslagen in de bijbehorende controller), lijkt de Durst Multigraph in plaats daarvan de belichtingstijd te variŽren bij constante lichtoutput van de lamp. Beide benaderingen natuurlijk met doel om de print densiteit zo goed mogelijk constant te houden bij wisseling van contrast. Althans, dat is wat ik concludeer uit de bovenstaande tekst. Weet niet of het helemaal klopt...

De "Durst-approach" maakt, als mijn bovenstaande conclusie juist is, het "handmatig" gebruik inderdaad wel complexer. Omdat je niet simpelweg het contrast kan wijzigen zonder ook de belichtingstijd aangepast te zien worden. Nu doet de Multigraph dat dan wel weer automatisch, maar het kan wat verwarrend zijn...

Aan de andere kant, belichtingstijd aanpassing bij VC papier bij wisseling van contrast, moet je in beperkte mate en handmatig ook doen als je met een hele simpele condensorvergroter met seconden timer en opaallampje werkt. Dus of het allemaal zoveel verschilt? De Multigraph geeft je in ieder geval al een indicatie van een benodigde belichtingscorrectie op basis van calibratiedata.
Marco, jij noemt hier het Ilford Multigrade II papier. Dit papier, heeft in afwijking tot de meeste VC papieren drie emulsie componenten en derhalve een ' double hump' in de HD curve. Als de instellingen of geprogrammeerde instellingen juist zijn moet de double hump worden vermeden en een correcte HD curve moet het resultaat zijn. Er is meer dan alleen belichtingstijden! Mijn vraag is dan ook hoe dat alles in de programmas is verwerkt. En of je uberhaupt de vorm van de HD curve kan sturen, zoals dat manueel kan.

Jed