Quote Originally Posted by argus
Ik heb me in het verleden (wat in mijn geval nog niet zo lang is) al ingehouden tegenover Robert, gewoon om de boel niet te verstoren. Anderen reageerden rechtstreeks naar Robert of Renť in een thread, wat ik even storend vind.
Sorry Geert,

je mail was inderdaad heel redelijk. Ik erger me vooral als dit soort discussies openbaar uitgevochten worden. Ik heb zelf meerdere keren mensen op hun vingers getikt, maar dat hoor je (vind ik) in persoonlijke mails te doen. Op de eerste plaats om de aangesprokene niet gezicht te laten verliezen. Maar ook omdat iedereen er zich mee gaat bemoeien, en voordat je het weet heb je een regelrechte flame war.

Daarom dat ik nu ook mijn bericht in de off-topic discussies geplaatst heb, want zelf eigenaar/moderator zijnde van een website annex forum met ruim 4000 gebruikers, weet ik maar al te goed hoe storend het is om in een discussie gestoord te worden door zijdelingse bemerkingen, in dit geval zelfs schaamteloze commerciŽle plugs.
Op onze site zijn zo'n dingen gewoon verboden, als ze geplaatst worden, dan verwijderen we ze zonder pardon. Enkel partners (lees: sponsors) krijgen in dat geval een streepje voor.
Tja, de makkelijkste keuze is om elke reclame te verbannen. Maar dat staat volgens mij niet altijd ten dienste van de gemeenschap. Ik herinner me hoe ik eens op onbeschofte wijze op FAP terecht gewezen ben, alleen omdat ik had laten weten dat apug bestond (nota bene een non-profit forum). En als een leverancier gratis rolletjes sponsort aan een apug fotosessie, kan ik daar niks op tegen hebben. Zolang hij maar geen tegenprestaties verwacht.

Ik volg in deze de lijn van Sean, de oprichter van apug, die zich gereserveert opstelt tegenover commerciele uitingen, zolang ze de informatie en de gemeenschap ten goede komen. Onbeschaamd pluggen van produkten wordt echter afgestraft.

Maar als je bewust de keuze maakt om niet rigoreus alles te verbannen, stelt zich altijd de vraag van de goede maat. Wanneer is het nog dienstig aan het forum, en wanneer wordt het irritante spam? Dat is alleen van geval tot geval te bepalen.

Ik ben me ook ten zeerste bewust van de meerwaarde die de pro's ons kunnen bieden, maar dan mag het wel wat meer zijn dan een pure reclame-boodschap.
Daarin geef ik je gelijk. Als ze een echte bijrage leveren aan de discussies, en niet alleen hun produkten pluggen, vind ik het niet erg om te weten dat ze iets verkopen.

Van mij moet niemand zijn mond houden, dat heb ik ook helemaal niet gevraagd:
Dat klopt. Dat heb je inderdaad niet gevraagd.